: Hvordan å gi ut musikk

Brak har samlet en oversikt over hva som trengs til å gi ut musikk. Hvis du skal gi ut musikken på fysisk format er det et par ting en trenger å være obs på, men som bortfaller om det kun er digitalutgivelse. Viktige stikkord er: Gramo, ISRC, NCB, strekkode, mastering, trykking, FONO, distribusjon og støtteordninger.

Relaterte artikler

Utgi på eget selskap

Alle kan gi ut musikk selv. Det finnes mange plattformer for å hjelpe deg få ut musikk i verden, og det er ikke nødvendig å ha et organisasjonsnummer for å bruke disse. Noen støtteordninger krever derimot org.nr, og det kan derfor være lurt å ha på plass uansett.
Dersom du har en organisasjon fra før, (ENK/DA/ANS/AS), kan du bruke dette, det er ikke nødvendig å opprette et nytt selskap.

Planlegg utgivelsen godt

Uansett hvordan du skal publisere musikken din er det viktig å ha en god plan. Finn ut når innspillingen skal skje, når og hvor platen skal mastres, når coveret skal være klart og når man tenker å gi ut musikken. Hvis du skal trykke en LP-plate bør du beregne to måneder leveringstid fra fabrikken, så det viktig å ta med i beregningen for å være sikker på at platen er i butikk på annonsert slippdag.

Her er en huskeliste på hva du trenger etter musikken er ferdig innspilt, mikset og mastret.

  • Coverdesign / artwork
  • Pressebilde og presseskriv
  • Promotering
  • Distribusjon
  • Registrering i TONO og GRAMO

 

Coverdesign / Artwork

Enten du gir ut musikken din digitalt eller fysisk må du ha et cover på ditt produkt. Viktigheten av artworken må ikke undervurderes. Platecoveret er lokkemiddelet for å få lytterne til din musikk, og en mulighet til å videre definere ditt prosjekts estetiske uttrykk. Ikoniske album har ofte fått god drahjelp fra sine cover, og konseptutviklingen bør skje samtidig som du jobber med musikken.
Ideelt sett bør du bruke deg av en dyktig fotograf og grafisk designer for å få det beste resultatet. Hvis du velger et foto eller en grafisk løsning på coveret må du uansett bruke høyoppløselige filer.
Når man skal laste opp coveret hos en digital distributør så varierer det hvilke dimensjoner de forventer at coveret skal være i.
Dette kan feks være 3000 x 3000 pixels (størrelse), 300 dpi (oppløsning) og RGB (fargemodell). Hvis du ikke leverer cover i riktig format så kan du få problemer med å laste det opp.

Pressebilde og presseskriv

For å presentere deg som artist og utgivelsen du kommer med, må du ha et godt presseskriv. Et presseskriv skal inneholde tekst, bilde og relevante linker, og bør ikke være lenger enn en A4. I teksten kan du fortelle hva som inspirert deg, hva låtene dine handler om, og gi noe bakgrunnsinfo om prosjektet og planer fremover. Hvis du har en god historie rundt innspillingen av musikken, eller informasjon om noe ekstraordinært som skjedd med prosjektet kan det også være bra å ta med.

I tillegg til tekst er det viktig å ha gode pressebilder. Prøv å fang stemningen i musikken til bandet for å lage et helhetlig konsept, hvis du har originale bilder som stikker seg ut er det lettere å komme på trykk. Ha gjerne både liggende og stående bilder tilgjengelig sånn at en journalisten kan velge hvilket bilde som passer best til en eventuell nyhetssak. Bildene må være høyoppløselige. Du må også legge ved en link til musikken (type promolink eller privat soundcloud link). Det er viktig at musikken skal kunne høres på uten at noen filer må lastes ned. Du bør altså ikke sende musikkfiler eller store bildefiler til journalisten, men mail med linker til materialet som hen selv kan velge å laste ned. Legg alle filer til presseskrivet i en dropbox eller google drive-mappe og legg ved linker til denne. Har du en musikkvideo eller et annet relevant videoopptak kan det godt lastes opp også. Å få en musikkvideo-premiere på et nettsted kan være en bra mulighet til å nå ut bredere og lage blest rundt ditt slipp.

Mailchimp er et bra verktøy for å sende presseskriv. Der finnes det maler som du kan bruke til å lage presseskriv og etter du har sendt det ut kan du se hvem som har åpnet presseskrivet og hvilke linker som har blitt klikket på. Husk å sjekke at alle linker du legger i presseskrivet virker.
Når du forholder deg til presse er det viktig å være respektfull og ikke mase. Hvis du spammer en journalist løper du risiko å bli ignorert av vedkommende.

Promotering

Planlegg god tid i forvei til å promotere din utgivelse. Hvis du skal gi ut et album hvor det skal jobbes mot tv, radio, magasiner og lignende er minimum tre måneders planleggingsperiode å anbefale. Dersom du skal gi ut en singel som du selv promoterer, holder det å levere master til distribusjonen din én måned før slipp. I tiden opp mot slipp kan du prøve å bygge opp forventningene til din utgivelse. Bruk sosiale medier til å dele bilder og lyd fra studio, photoshoot, musikkvideo etc. Etter du har brukt mye tid og energi på ditt produkt er det viktig å ikke miste piffen når det kommer til promotering. Konkurransen er stor og hvis du bare legger ut låten din på Spotify er det minimal sjanse for at noe skal skje.

Lag en egen trinnvis promoplan for utgivelsen. Planlegg en releasefest eller konsert, eller knytt slippet til en turné. Gjør litt hjemmelekse for å finne ut hvilke radioprogram og journalister som spiller og skriver om musikk i samme stil som din egen, ta kontakt i god tid før utgivelsen. Prøv å øke antall følgere på sosiale medier, hver følger er en person du kan nå direkte når du skal spille konsert eller gi ut musikk. I sosiale medier lønner det å være seg selv og poste saker jevnlig, å ikke “våkne til live” hver gang du skal selge noe.

Om du har et budsjett kan du leie tjenester av et promobyrå, disse jobber til daglig med å selge inn artister og utgivelser i ulike kanaler, og har et godt nettverk å spille det inn til. Dette koster gjerne en del, men det kan skape gode resultater i kraft av synlighet i presse og radiospilling. Det fleste promobyråer jobber bare med musikk de liker og har troen på, og hvis du skal bruke deg av et promobyrå bør en avtale gjerne inngås lang tid før en utgivelse. Å bruke et promobyrå er ingen garanti for radiolisting, anmeldelser eller intervjuer så dette er en økonomisk vurdering man må ta.
Husk at selv om du har leid et promobyrå må de fortsatt ha materiale å jobbe med – du trenger fortsatt promobilder, info til presseskriv og annet som kan være nyttig i en lanseringskampanje.

Selv etter at musikken er utgitt er det viktig å fortsette å promotere utgivelsen. Bruk Spotify-listeplassering, radiolisting, artikler o.l til å prøve å oppnå nye mål. Ta alltid skjermdumper av omtale og legg dette i en mappe som kan være nyttig både til søknader og presseinfo til neste utgivelse.

 

Gramo og ISRC

Når man gir ut selv eller skal lisensiere bort en plate, husk å ta kontakt Gramo og registrer selskapet der. Hos Gramo får man ISRC koder (International Standard Recording Code) som skal på masteren. Dette er innspillingens identifikasjonsnummer. Gramo betaler ut penger for bruken av innspilt musikk til utøvere og produsenter (utgivere). Er utøver og utgiver samme person, så får den alle Gramo-inntekter. Mer om ISRC.

 

TONO

Når du registrerer din musikk i TONO gir du de rettighetene til å samle inn pengene som genereres når en låt fremføres live, spilles på radio eller tv.

NCB

  • Nordic Copyright Bureau krever en avgift for alle utgivelser. Gir du ut din egen musikk, er det nå en engangssum på 550,- opp til 5000 kopier. http://www.ncb.dk/index.php
  • Gir man ut noen andres musikk, koster det 9.009% av PPD (Published Price per Dealer) og 7,4% av prisen direkte til kunde.
  • Har du alle rettigheter til musikken selv er du ikke pliktig til å registrere musikken hos NCB eller betale avgift.
  • Du trenger IKKE å betale NCB avgift dersom musikken ikke gis ut fysisk.

Strekkode

GS1 er de eneste som kan utstede strekkoder i Norge. Priser er som følger:

1 – 3 strekkoder: Kr. 500,- 4 – 10 strekkoder: Kr. 750,- 11 – 20 strekkoder: Kr. 1250,-

Man kan også kjøpe amerikansk strekkode, fra f.eks Indie Artists Alliance hvor det koster $9.50 per kode. I tillegg kan en del digitale distributører kan tilby strekkode for deg.

Mastering

Mastering er siste finjustering på en innspilling før man sender den til trykk. Her settes den endelige rekkefølgen på låtene, ISRC-koder legges på masteren, miksen blir justert og optimalisert og du får det ferdige resultatet. Du bør ikke bruke samme master til vinyl og en digital utgivelse. På en digital mastering leveres WAV-filer som kan lastes opp til din distributør, på vinyl leveres to filer en for A og B-siden som sendes til trykkeriet. De dypeste rillene er lengst ut på vinylen, så på en vinylutgivelse bør man ha de låtene med mest bass først på hver side.  Lokale studio som gjør mastering er for eksempel Conclave & Earshot Studio og Duper Studio . Andre norske studio er til eksempel Jelöy Sound Strype Audio og Oslo Mastering.

Trykking

Trykking kan enten gjøres via norske selskap som f.eks Coastal Town Records, Dicentia, eller Polyvox, hvor det gjerne er dyrere men man slipper å tenke på toll og frakt, eller i utlandet hvor det ofte er billigere men man må betale for toll og frakt. Brakmedlemmer har rabattavtale med Dicentia.
Skal man ha internasjonal lansering, så er det enkelte særregler for fysisk salg i enkelte land som man bør sjekke opp i på forhånd. En del land krever at det er plast rundt coveret for å selge i butikk. I Tyskland må alle utgivelser med en video i en eller annen form (f.eks bonus dvd) bli godkjent av sensurmyndighetene der og ha aldersgrense på coveret.

Når du trykker en plate, får du et katalognummer hos den du trykker hos. Dersom du gir ut platen selv, og det er den første utgivelsen, vil katalognummeret være 001. I tillegg vil den inneholde initialer fra navnet på labelet ditt (for eksempel heter labelet ditt “Plate Selskap”), da er den første utgivelsen: “PS 001”. Dersom du bytter trykkselskap er det viktig at du har denne oversikten.

Musikkoperatørene har en fin huskeliste til når du skal trykke vinyl. Den kan leses her: https://www.musikkoperatorene.no/label-info/

FONO

Hvis du planlegger å gi ut mange utgivelser kan du vurdere å bli medlem i FONO. FONO er interesseorganisasjonen for uavhengige plateselskap som har støtteordninger til å reise til by:Larm, Midem, SXSW, Spellemannsprisen m.m. I tillegg har man rettshjelp, tilgang på standardkontrakter for artist, lisens og publishing-avtaler.
Medlemskap koster pt. kr. 2000,- første året, kr. 4000,- andre år og kr. 6000 f.o.m. tredje år.

Distribusjon

Skal man gi ut noe fysisk, er distribusjon ganske bra å ha. De fleste distribusjonsselskaper tar ikke opp band som kun har en utgivelse, de vil ofte ha katalog. Også viktig å ha en distributør om man skal søke støtte til en innspilling.
I Norge er en fysisk distributør viktigst for å få ting inn hos CDON, Platekompaniet, Playcom og de andre kjedene. Flere har også salg til utlandet, så det er verdt å sjekke ut. Skal du gi ut rundt 500 eksemplarer er det klart at det er en jobb å sende platen rundt til alle, dessuten er distribusjonsselskap ofte gode på å “selge” inn plater som kommer. Skal du selge platen rundt om i verden er distribusjon alfa omega.

Norske distributører:
Musikkoperatørene
Playground
Border Music Norway
Diger
IndigoBoom

Fullpris fra distributør til butikk er ofte ca 110,- kr. Kalles PPD (published price per dealer). En distro tar ofte 20 – 30 % av det som betaling, og så får artist/plateselskap resten selv. Distributør skal sende ut nyhetsbrev til alle butikker, presse m.m. Enkelte distributører gjør også promotering, mens hos andre må artist gjør det selv. Det blir mer og mer vanlig at det koster penger å inngå avtale med distributører nå, og de vil også ha den digitale distribusjonen i det landet de jobber i. Skal man gi ut plata utenfor Norge, er det viktig å ha distribusjon og gode samarbeidspartnere.

Digital distribusjon

For å komme deg på digitale musikk platformer som Spotify, Tidal, Itunes, Apple music og Deezer trenger du en digital distributør.

Det enkleste er likevel å bruke en aggregator, eller digital distributør. I Norge er det to store digitale distribusjonsselskaper som dominerer The Orchard og Ingrooves. Begge ønsker helst artister med mye på gang, eller selskap med katalog. Et bra alternativ til nye selskap eller artister som gir ut sin første plate er norske Indigoboom , ellers har du internasjonale selskaper som cdbaby.com, Tunecore, Record Union, Zimbalam o.l. Betalingsmodellen for distribusjonsselskapene varierer. Noen tar prosenter av salget, noen har månedlige avgifter og noen tar betalt per låt som skal lastes opp. Det er veldig mange forskjellige aggregatorer der ute, så velg gjerne de som støtter flest strømmetjenester og som ikke krever eksklusivitet.

Ellers er SoundcloudFacebook, Last.fm, YouTube, ReverbNation og Myspace nettsteder å være tilgjengelig.

Selge musikken din online

 

Bandcamp er en nettside som du selv kan selge din musikk fra. Du laster opp musikken din, kommuniserer med dine følgere og har full kontroll på egne utgivelser.
Nettsiden er et bra alternativ å selge musikken sin på men forutsetter at du gjør mye av jobben med å nå ut til ditt publikum selv.
Bandcamp får ikke musikken din Spotify etc.

 

Støtteordninger

Innspilling:

Markedsføring:

Her finner du en prosjektkalkyle for CD-utgivelse fra dette kurset: CDProsjektkalkyleNY2011.xls

Relaterte artikler