Filtrer på tags

Platekontraktene er blitt så kompliserte at det nærmest er umulig å undertegne uten juridisk bistand

Platekontraktene er blitt så kompliserte at det nærmest er umulig å undertegne uten juridisk bistand

Søk juridisk bistand, er Creos råd nummer én til deg som planlegger å inngå en platekontrakt.

I forbindelse med Kontordagen (Oslos DIY-dag, arrangert av MØST), tok Musikkultur.no en prat med Forbundssekretær Trond Brandal og jurist Julie Rynning i Creo. De hadde et foredrag om platekontrakter, og så nærmere på hvilke utfordringer og muligheter disse involverer for utøvere og/eller master-eiere. 

 

En platekontrakt. Hva er egentlig det?

– Man skulle tro det fantes et enkelt svar på det spørsmålet, sier Rynning.

Et sted må man jo begynne, fastslår Brandal, og forklarer at den vanligste typen platekontrakter er såkalte lisensavtaler:

– Dette skyldes at det som oftest er artisten sjøl som har finansiert innspillingen og dermed eier den, utdyper han.

En lisensavtale innebærer at artisten har tatt alle utgiftene og alt arbeidet med selve produksjonen. Artisten gir gjennom lisensavtalen plateselskapet enerett til utnyttelse av innspillingen i en begrenset periode.

Registrer eierskap i Gramo

Creo får mange henvendelser fra artister og band om platekontrakter.

– Vi ser litt for ofte at når artisten får et tilbud om lisensavtale fra et etablert plateselskap, så er et av premissene for avtalen at produsentrettighetene til innspillingen skal tilfalle selskapene. Dette er et ganske drøyt premiss, fordi det innebærer at du gir fra deg det du eier, sier Brandal.

Han kan ikke få understreket sterkt nok viktigheten av at musikere sørger for å få dokumentert eierskapet til masterteipene sine.

 

Les hele saken (den er god og informativ) på musikkultur.no (ekstern lenke)

Siste nytt