Filtrer på tags

Perspektiv om digital livemusikk

Perspektiv om digital livemusikk

Den første måneden under Norges "lockdown" ga oss mange livestream-konserter med donasjon som eneste inntekt. Her har vi samlet noen perspektiver om hvorvidt dette var lurt, og tips om hvordan man kan løse livestream på en mer bærekraftig måte.

Anne-Britt Gran til Kulturplot: Kulturlivet digitaliserer seg til fant

“Den pågående digitaliseringen under koronakrisen risikerer å skape både forventninger til, og preferanser hos, publikum for gratis- og donasjonsprinsippet for online live / arenakultur.”

“Hvis man kunne brukt koronakrisen til å få gjort noe med de digitale pengestrømmene her, ville det forbedret veldig manges inntektsgrunnlag. Kanskje det er akkurat nå, i en slik sårbar situasjon for hele kulturlivet, at de globale aktørene ville lyttet.”


Audun Molde, via Ballade: Hva skjer med live-musikk etter koronakrisen?

“Ingen profesjonell næring lever av donasjoner, sympati og velvilje. Koronakrisen har skapt en økonomisk situasjon som for mange gir brutale konsekvenser.
På kort sikt har krisen dramatiske følger for konsertvåren og festivalsommeren 2020. Alle vet at live-strømming ikke er the real thing.

Er koronakrisen live-musikkens Napster-øyeblikk? Scott Cohen fra Warner Music brukte Napster-analogien i et webinar, og jeg har lånt den: Analogien har et poeng fordi det skjer en rystelse i kulturlivet akkurat nå, og vi er i ukjent terreng.”


Slik solgte vi 1000 billetter på Blaa – ACT Entertainment

“Da koronakrisen traff oss i mars, og strømmekonserter nesten ble allemannseie over natten var det klart at dette var noe vi ønsket å prøve. Ved å ikke være aller først på ballen fikk vi observert hva andre selskaper og artister gjorde, og fikk gjort noen vurderinger for hva som kjennetegnet de gode opplevelsene og modellene. Vi opplevde at gratiskonserter var et supert utstillingsvindu til et nytt publikum, spesielt for mindre etablerte artister, men tre ting gjorde at vi gikk bort fra gratismodellen på vårt eget arrangement:

  1. Vi ønsket at publikum skulle se hele konserten. Ved å ha billettert “inngang” opplevde vi at publikum verdsatte tittingen mer.

  2. Billettmodellen ga større økonomisk forutsigbarhet, og gjorde at vi kunne skalere produksjon etter interesse og billettsalg i forkant av konserten.

  3. Vi opplevde at fans satt pris på å støtte artister de liker, men ønsket ikke et preg av veldedighet for et produkt (konsert) vi vanligvis ville tatt betalt for.”


Les også:

Norske livestreamscener – Pengestrøm og innteksmodell på Musikkhjemmekontoret.

Siste nytt