Manøver februar

Kveldens Manøver er viet det kreative stammespråket. Som de fleste andre fagfelt og yrkesgrupper har de kreative næringene sine egne fagspesifikke ord og formuleringer. Vi ser nærmere på fagterminologiens utfordringer og muligheter.

 

INNLEGG: Fra svartmetall til spilldesign

Hva blir resultatet når svartmetall-tekster danner grunnlaget for historien i et nettbrettspill? Spilldesigner og produsent Fredrik Sundt Breien fra Turbo Tape Games forteller om prosessen da Immortals sangtekstforfatter Demonaz’ historier skulle bli til spillet UHR-Warlords.

 

SAMTALE:  Programmerer vs. designer

Hvilke utfordringer møter en spilldesigner og en programmerer på veien mot et felles mål? Linn Søvig fra Spillmakerlauget og Peter Meldahl fra Rain Games forteller om intrikate språkbarrierer og småkomiske situasjoner under utviklingen av dataspillet Teslagrad.

 

PANELSAMTALE:  Samarbeid om organiske regnponchoer

Festivalarrangøren vil holde sitt publikum tørt. Miljøbevisste designere vil unngå forsøpling – både i naturen og i synsfeltet. Festspilldirektør Anders Beyer, klesdesigner T-Michael og designer Endre Berentzen legger ut om ideen, samarbeidet og utviklingen av Festspillenes offisielle regnponchoer. Katalysator for samtalen er Monica Hannestad fra Design Region Bergen.

 

MUSIKALSK INNSLAG:  Trio per uno

BIT20 Ensemble har siden 1989 framført et bredt spekter av samtidsmusikk på mange arenaer. Peter Kates, Gard Garshol og Manuel Hofstaetter fra BIT20 Percussion fremfører «Trio per uno» av tyske Nebojsa Jovan Zivkovic – et intenst og delikat rytmespill på basstromme, bongotrommer og kinesiske gongonger.

Siste nytt