Filtrer på tags

Ballade: For lite kunnskap om musikkforlag

Ballade: For lite kunnskap om musikkforlag

Både dårlig omdømme og omfattende uvitenhet om hva en musikkforlegger gjør bidrar til at et stort potensial for rettighetsinntekter ikke utnyttes, i følge Musikkforleggernes Bylarm-seminar. Dette melder Ballade.no.

Langt inn i musikkbransjen er det mange som ikke vet om mulighetene, ifølge forsker Anja Nylund Hagen (bildet) ved Institutt for musikkvitenskap på UiO.

Uvitenhet og rykter
En stor undersøkelse Nylund Hagen har gjennomført for forskningsprosjektet MUSEC (Music on demand – økonomi og opphavsrett i en digital kultursektor) viser, blant mye annet, at 80 prosent av de spurte har eksporterfaring. Men 45 prosent av disse har ikke noe samarbeid med forlag, og så mange som 20 prosent av disse uten forlagssamarbeid svarer at de ikke vet hva et forlag driver med.

– Rettighetsarbeid via forlag blir av mange ikke prioritert, og er preget av dårlige rykter og oppfatninger om at forlagsarbeid ikke gjør noen forskjell for musikkvirksomheten, ifølge forskeren.

Samtidig er det få som vil nekte for at inntektsstrømmen fra rettigheter, for eksempel gjennom låtskriving, synkronisering eller såkalt scoring, det vil si komponering for film og tv, blir stadig viktigere.

Rettigheter i Norge
Forleggerne selv mener at en sterk norsk bransje kan bidra til at flere av rettighetene kommer norsk musikkbransje til gode.
– Jo flere låtskrivere som gjør avtale med norske forlag, desto mer av rettighetene kan bli i Norge, sa Cathrine Ruud i bransjeorganisasjonen Musikkforleggerne etter seminaret.

Hun bekrefter at hun har fått direkte henvendelser fra utenlandske aktører med interesse for norske musikkrettigheter.

 

Les hele saken på Ballade.no

Siste nytt