: Sette opp nyhetsbrev i Mailchimp

Opprett mailinglister 
Tenk oversikt og del opp listene etter nytte og behov. 
  • Hvem er mottakerne?
  • Listene kan redigeres i ettertid, men vær lur nå så slipper du merarbeid. Et nyhetsbrev kan sendes til flere lister av gangen.
  • Eks. på inndeling: En generell nyhetsbrev-liste for alle, en som kun er til presse, billettkjøp i Bergen, billettkjøp i Oslo o.l.
Lag sign-up-skjema
Hvordan skal folk melde seg på nyhetsbrevet – og hvorfor? 
  • Via en direktelenke (lur å ha i e-post-signatur f.eks.). Husk å lagre avmeldingslenke så slipper du å gå tilbake.
  • Embedded-lenke til nettside (limes inn i publiseringssystemet du bruker).
  • Pop-up (dukker opp på nettsiden din).
  • Integrere skjema i f.eks. Squarespace.
  • Velg det uttrykket du ønsker. Tenk helhetlig mtp. valg av font, logo og farger. Husk eller noter valgene du gjør.
  • Legg lenken inn i den løsningen du gikk for.
  • Importer kontaktene du allerede har via skjema på “add contacts”.
  • Tenk kreativt rundt hvorfor folk skal abonnere på brevet og hvordan du skal spre ordet. Hva kan du by på?
Opprett en mal
Før du setter i gang, tenk litt.
  • Hva er budskapet?
  • Hva vil jeg oppnå?
  • Hvem er målgruppen?
Tips
  • Skap nysgjerrighet.
  • Vær kortfattet, ta det viktigste først og kom raskt til poenget.
  • Bruk bilder som lenker og blikkfang.
  • Gjør det enkelt for leseren å komme seg dit du vil.
  • Tenk mobil.
  • Hold ord – hold på abonnenter.
  • Vær ryddig og konsekvent.
  • Juster og rediger bilder, vær obs på størrelse, filtitler og lenker i bilder.
  • Bruk sporbare lenker som gir deg tilgang på statistikk (f.eks. Google url-shortener, smartURL).
  • Bruk uformatert tekst hvis du skal klippe/lime fra et annet sted.
Husk
  • Fiks footer: legg inn riktige some-lenker, adresse og e-post.
  • Legg inn lenke til avmelding av nyhetsbrev (påkrevet).
  • Test alt i preview mode. Husk å sjekke at lenkene funker.
  • Send en test-mail og få gjerne noen til å lese over.
Send
Følg sendeveileder, send og sjekk statistikk.
  • Opprett kampanje via mal og velg listen(e) du vil sende til.
  • Sjekk at avsender, emnefelt og tittel stemmer.
  • Send!
  • Følg med på statistikken og lær av den til neste gang. Når åpner abonnentene dine brevet? Hva slags innhold funker best?
  • Last ned MailChimp-appen hvis du vil følge med på mobil.
  • Neste nyhetsbrev lager du enkelt ved å kopiere malen og tilpasse den på nytt. Vær obs på at gamle lenker lett kan henge igjen.