: Promo under turnéen : hva kan du forvente av arrangørene?

Planlegging av en turné kan være en frustrerende affære for enhver artist. I 2009 lanserte Brak "Turnéhåndboken - for artister som skal legge ut på turné og trenger litt veiledning". Boken er skrevet av Ketil Mosnes (bl.a. spilt i Datarock og Annie). Denne ressursen er en del av boken.

Relaterte artikler

Ikke forvent for mye av arrangørene. Hva slags innsats som blir lagt ned i å promotere konserten, varierer veldig fra klubb til klubb. En grunnregel kan være at større klubber som har stor trafikk av band, ikke å gjør altfor mye promoarbeid, med mindre noen som jobber på klubben er fan av prosjektet ditt fra før. Dette gjelder spesielt mange steder i utlandet. Mindre og mer idealistiske klubber legger som regel ned mer arbeid i promoteringen, både fordi de konkurrerer med større klubber i samme by, og fordi de vil vise overfor artisten at de brenner for det de gjør. Uansett, ring klubben på forhånd og sjekk i hvor stor grad de som jobber der er interessert i å promotere. Dersom du er tilknyttet et bookingbyrå, så dobbeltsjekk at byrået gjør det samme. Dersom klubben sier at de vil gjøre promoarbeidet, så spør hvor mange plakater de vil ha. Dumt å sende 50 plakater til en klubb som bare gidder å henge opp to av dem i inngangsdøren.

Spør gjerne om klubben tar kontakt med lokal presse i området, eller om dette er noe du bør gjøre selv. Vurder også personen du snakker med. Dersom han / hun kun svarer i enstavelses- ord, og virker generelt uinteressert, kan det være lurt å ta noen grep på egenhånd uansett.

 

Hva kan du gjøre selv?

Det er mye som kan gjøres på egenhånd. Ta alltid med plakater, flyere og klistremerker. Hvis du har venner i byen der du skal spille, bør det sendes en bunke plakater på forhånd. Få vennene dine til å henge opp en god del i bytte mot noen gjestelister. Dersom du ankommer klubben og ser at det ikke henger plakater noe sted, ta en runde og heng opp etter lydprøven. Husk å legge igjen flyere og klistremerker overalt hvor du går. Alt hjelper. Skjønner du at klubben ikke tar kontakt med lokalpressen, så sørg for å gjøre dette selv. Helst i god tid. Kjør en original vinkling. Få pressen til å bli interessert, slik at dere ikke bare blir omtalt som nok et band som spiller på den lokale klubben. Spilles det i utlandet, bør det nevnes at man er i fra Norge. Norge er fortsatt nokså eksotisk der ute. Tro det eller ei.

 

Her kan du lese den Turné håndboken i sin helhet.

Relaterte artikler