: Musikklisensiering

Hvis du vil at musikken din skal bli brukt i filmer, tv-serier, spill eller reklame er det mye du kan gjøre selv for å få det til å skje. Mange artister håper at lisensiering av musikk til audiovisuelle produksjoner kan bidra til nye inntekstrømmer når platesalget synker. Her følger noen tips til hvordan du skal forholde deg til synkronisering og publishing.

Relaterte artikler

Tips til hvordan å få din musikk brukt i filmer, tv-serier, reklame eller dataspill

Det som er bra med film og tv er at det er åpent for alle – så lenge man er nyskapende! Har du laget en veldig god låt trenger du ikke være på et stort plateselskap for at den skal bli brukt i en produksjon – snarere tvert imot. Og hvis du sitter på alle rettighetene dine selv er det mange som vil være interesserte i å samarbeide med deg! Det vil da være noe enklere enn å klarere bruk av The Beatles.

Hvis du ønsker at andre skal jobbe for å få musikken din plassert i produksjoner kan du enten inngå en synkroniseringsavtale (her finnes mange typer) eller en publishingavtale (som inkluderer arbeid for å få synkroniseringsavtaler).

 

Hva er synkronisering?

Når man kombinerer, eller synkroniserer, musikk med levende bilder. En godkjennelse eller lisenes er nødvendig hver gang man skal koble lyd og bilde sammen.

Generelt: Ikke betal for at noen skal representere dine låter. Da er sjansen stor for at du kun havner i et arkiv der ingen jobber for at nettopp din låt skal bli plukket ut til bruk i en produksjon.

Hva er en publishingavtale?

En avtale med et selskap som administrerer rettighetene forbundet med opphavsretten til en låt på vegne av låtskriveren. Forlaget promoterer låten til potensielle brukere, krever inn penger på bakgrunn av bruk av låten.

Når man inngår en publishingavtale finnes det ulike modeller med tanke på utbetaling av forskudd og hvor mye av opphavsrettighetene man gir fra seg til forlaget.

En publishingavtale kan være avgjørende hvis du har skrevet en hit-låt som du ønsker at andre artister skal plukke opp og fremføre. Hvis du skriver og framfører dine egne låter er det ikke alltid nødvendig å inngå publishingavtaler.

Ha formalitetene i orden

  • Det er viktig at du som artist registrerer låtene i TONO og at andelen eierskap i låten per låtskriver og publisher er avklart.
  • Aldri registrer en låt på nytt under nytt navn (re-title). Da kan det bli kluss og du risikerer å miste avtaler og rykte.
  • Sørg for at du har rettighetene til å klarere låtene du sender til de aktuelle aktørene som du ønsker skal bruke din musikk. Eventuelt marker det tydelig hvis det finnes en annen publisher eller plateselskap. Ha med kontaktinfo både i e-post og i filens metadata.
  • En generell regel om du ønsker å få gjort noen synk: Ikke bruk samples!!

Finn fram til de aktuelle personene

Søk deg fram til internasjonale tv-serier som du tenker at passer med din musikk. Finn ut hvem som er music supervisor (musikkonsulent) for serien og send dem en e-post.

Se samtidig også etter nyttige mellomledd (f.eks egne pitching companies) som kan anbefale låten din til den som tar musikkavgjørelsene for en produksjon. Disse mellompersonene vet ofte nøyaktig hva music supervisoren er ute etter og hvis din låt passer perfekt kan den bli pitchet inn.

Nettsiden http://www.tunefind.com/ kan være et svært nyttig verktøy! Søk opp artister som er i samme gate sjangermessig som deg selv og finn ut i hvilke serier de har blitt brukt.
Følg også med på the Hollywood reporter når det dukker opp nye piloter og finn ut hvem som jobber med dem: http://www.hollywoodreporter.com/topic/tv-pilots-163962

For norske produksjoner finnes det sjelden en egen music supervisor. Finn da frem til relevante personer i produksjonen i god til før den er anslått å være ferdig. Sjekk opp i hvilke selskaper som har fått tildelinger fra for eksempel Norsk Filminstitutt (www.nfi.no) og ta kontakt med de produksjonene som det ser ut som din musikk kan passe til.

 

Henvendelsen

  • Ikke legg ved fysiske filer i e-post – kun linker – og legg ved linker til både streaming og nedlasting.
  • Send låtene i formatene MP3 eller WAV gjennom for eksempel dropdox eller yousendit.
  • Sende streaminglink og link til download med metadata i mp3.
  • Husk å ta med kontaktinformasjon i metadata. Det kan du legge inn for eksempeli gjennom iTunes. I kommentarfeltet legger du inn stikkord som bekriver musikken, sangteksten.
  • Legg også vel instrumentalversjon av låten. Det er viktig for de som velger ut musikk å vite at instrumentalversjonen er lett tilgjengelig – for den trengs ofte i redigeringsrommet når låten blir brukt.
  • Beskriv låten både i henvendelsen og i metadata. Et par stikkord om sjanger, referanser, tempo, stemning o.l.
  • Send inn de beste låtene, 1-3 låter. Hvis de liker det de hører vil de be om mer.
  • Ved inngåelse av avtaler: Vær helt sikker på at ingen andre har en del av opphavsretten før du signerer. Krav som kommer fra involverte opphavsmenn i etterkant kan både koste deg dyrt og føre til at ingen i bransjen vil jobbe med deg igjen. Enten det var en kompis som var med deg å skrive låten eller du har henta noen lyder eller strofer fra en annen låt (sampling) vil det bli oppdaga den dagen du begynner å tjene penger på låten.
  • Tips: Gi manageren til bandet fullmakt til å godkjenne eller avslå synk-henvendelser. Eventuelt kan en person i bandet ha hovedansvar for dette og at dere på forhånd har blitt enige om hva slags tilbud og henvendelser som er aktuelle (vil dere at låten skal bli brukt i reklame, hva slags reklamer osv.). Hvis dere har avklart dette på forhånd vil klareringsprosessen gå fortere og det være større sjanse for at deres låt vil bli brukt.
  • Hvis det er ulike opphavsmenn bak av teksten og melodien til en låt vil begge ha rettighetene til 50% av låten. Selv om kun instrumentalversjon brukes må det godkjennes av begge opphavsmenn som da også deler på inntektene.
  • Se TONO/NBC sine nettsider for mer info om prosessen fra av-produsentens side.

Generelle tips

  • Gjør det til en regel at du ikke gir bort noe gratis. Da degraderer du låtens og din egen verdi.
  • Husk samtidig på at man kan få en god slant “back-end”-inntekter fra TONO om en låt er med i en tv-serie som vises i mange land (og kanskje også går flere ganger i reprise). Ta det til vurdering under prisforhandliger når det gjelder tv.
  • En låt brukt helt riktig i den perfekte filmen eller tv-serien kan bidra til økt salg av en låt eller oppmerksomhet i nye territorier og kan være karriærebyggende.
  • Hvis du får noen andre til å promotere musikken din opp mot den audiovisuelle bransjen – sørg alltid for at du får godkjenne bruken.
  • En synk må ofte skje fort. Sørg for å være tilgjengelig og svare raskt på henvendelser. Hvis ikke kan sjansen glippe.


Tjene penger på musikk til reklame?

  • Har du en fengende låt som du ønsker å tjene reklamekroner på. Husk at positive og oppløftende låter har størst sjanse i dette markedet. Ofte ønsker selskapene å bruke mainstream-låter der låten bygger seg opp underveis.
  • Musikk er viktig for branding og alle selskap ønsker å finne hits som kan kobles til deres produkt. Særlig til yngre målgrupper er det blitt viktig å nå ut med “kul” musikk.
  • Reklame er ikke automatisk skadelig for en låt eller artist. Kanskje snarere tvert imot. Ta en vurdering på hva du er villig til å gå med på. Det kan være mye penger i reklame – og kanskje du kan få en låt brukt i en fjernsynsreklame i et fjernt land

 

Generelt

Hold på rettighetene dine! Hold på opphavsretten og vurder alle tilbud du får grundig – gjerne i samarbeid med en advokat.

Ordliste

Her er en oversikt over noen ord du ofte kommer innom når du leser om musikklisensiering. Særlig engelske ord.

PRO = Performance rights organization (TONO osv). Her finner du en oversikt over organisasjonene som forvalter opphavspersonenes rettigheter i ulike land.


MFN clause
= Most favoured nations. Det er vanlig å ha med en MFN klausul når man inngår en synk-avtale. Det vil si at prisen blir den samme for både publishing og master. Likt vederlag for like verk. Hvis flere rettighetshavere er representert i et prosjekt, for eksempel i et internasjonalt tv-program, vil musikkforlagene kreve en MFN klausul som gir deres verk rett til samme vederlag som den rettighetshaver som har den beste avtalen.

One-stop-shop = Ett sted hvor du kan få klarert og avregnet i et verk. Eksisterer i praksis ikke i dag, men hvis en opphavsmann har framført sin egen musikk og utgitt musikken selv er det tilnærmet en one-stop-shop selv om klarering delvis må gå gjennom TONO/NBC.

Music supervisor = Musikkonsulent

Blanket license = Tvangslisens. En avtale som inngås mellom tv- og radiokanaler og vederlagsorganisasjoner som TONO som gir kanalene tillatelse til å bruke den musikken de vil i steden for å klarere hver enkelt låt. Det forhandles fram en årlig avgift, kanalene rapporterer inn bruk, og opphavspersonene får utbetalt vederlag på bakgrunn av rapporteringen.


Master rights
= innspillingsrettighetene. Plateselskapet har opphavsrett til selve innspillingen og vil normalt eie innspillingsrettighetene når de har finansiert produksjonen.

Klarering = Klarering brukes som et praktisk begrep for å beskrive at det skjer en avtaleinngåelse mellom en bruker av opphavsrettslig beskyttet materiale og rettighetshaverne eller representant for disse, og som tillater den aktuelle bruk. I praksis vil klarering oftest forutsette at betales for bruken. Når rettigheter er klarert, kan utnyttelse av verket skje lovlig på de måter klareringen omfatter. (Kilde: http://www.clara.no/)

Musikkforlag = (Music publisher) Et firma som administrerer musikkrettigheter og utgir musikkverk. For mer info sjekk ut Musikkforleggerne.

Metadata = tilleggsinformasjon som lagres direkte i mp3-filen. Kontaktinformasjon for klarering av låten og annen info er viktig å få med. De som hører på låten din har kanskje lagt den over på datamaskinen eller ipoden og husker ikke nødvendigvis når de fikk den på e-post eller av hvem. Hvis de plutselig lytter til den perfekte låten, men ikke finner tilbake til informasjon om artist eller kontaktinfo kan man miste en avtalemulighet.

Noen lenker:

http://www.enkelklarering.no

http://irisrecords.com/license/FAQ.html

http://www.tracksandfields.com/

http://www.licensequote.com/

http://www.radarml.com/

http://www.mymusicsource.com/

http://hacate.com/

http://hisoypublishing.no/

http://www.rec90.com/

http://www.riviera.no/oslo/music-supervision/

http://www.musicstylist.com/

http://www.thesyncagency.com/

http://musicians.about.com/od/qz/g/synclicensing.htm

http://www.mediafuturist.com/

http://pumpaudio.com/

www.taxi.com

 

(Tipsene utkast til en guide til musikklisensiering. Send oss mer enn gjerne innspill og rettelser på brak@brak.no)

Relaterte artikler