: Konsertene – hvordan overvinne et nytt publikum?

Planlegging av en turné kan være en frustrerende affære for enhver artist. I 2009 lanserte Brak "Turnéhåndboken - for artister som skal legge ut på turné og trenger litt veiledning". Boken er skrevet av Ketil Mosnes (bl.a. spilt i Datarock og Annie). Denne ressursen er en del av boken.

De fleste som drar på turné gjør det av tre grunner:

  1. De ønsker å oppleve nye steder.
  2. De ønsker å møte nye mennesker og skaffe seg nye kontakter.
  3. De vil spre musikken sin til et større publikum.

 

Når du tar med deg prosjektet ditt ut av hjembyen for første gang, vil du mest sannsynlig oppleve at et stort flertall av publikum som stiller opp på konsertene ikke har kjennskap til det du / dere driver med. Hvor mange ganger har du ikke selv opplevd å gå på konsert med et ukjent band i din egen hjemby, stå helt bakerst og småprate litt med noen venner, for så å gå hjem mens du sier «det der var jo helt greit » til vennene dine? Dagen etter har du glemt hele konserten. Når du planlegger turneen er det lurt å sette seg inn i situasjonen til en ukjent konsertgjenger som kommer for å se nettopp ditt prosjekt, og sammenligne vedkommendes situasjon med din egen når du selv går på konsert med et ukjent band. Hva kan du gjøre for at publikum skal huske konserten, fortelle om den til vennene sine dagen etterpå, og kanskje til og med kjøpe platen din? Mange band og artister har prøvd seg med ymse desperate forsøk på å fange publikums oppmerksomhet. Mange av dem har feilet.

Turnéhåndboken kan ikke gi deg noen standardformel for hva som funker og ikke funker, da det selvsagt kommer an på hvilket publikum du henvender deg til, hva slags musikalsk uttrykk du driver med osv. En DDE-fan vil gjerne stille andre krav til scenefremtoning enn en Sonic Youth-fan. Det finnes likevel én fellesregel: Hva du enn gjør, ikke framstå som usikker på scenen. Publikum vil umiddelbart notere seg alle tegn til usikkerhet, og det vil garantert svekke effekten av konserten. Du kan bare vinne på å framstå som selvsikker, og ikke minst vise at du mener det du driver med. Det hjelper selvsagt ikke å lesse på med all verdens selvsikkerhet og « attitude » dersom musikken du framfører faktisk høres elendig ut, men det er ingen tvil i verden om at scenefremtoning utgjør en veldig viktig del av helhetsinntrykket. Blikkontakt med publikum er som regel en fordel, det samme er kommunikasjon mellom låtene.

 

Hvordan takle motgang

En artists verste mareritt er å få publikum mot seg. Buing, drittslenging eller rett og slett total ignorering fra de frammøtte har tatt motet fra mang en aspirerende artist. Hvis du opplever denne typen reaksjon fra publikum under hver eneste opptreden, bør du muligens revurdere det du driver med. Når dét er sagt, vil de fleste artister, gode eller mindre gode, oppleve motgang fra tid til annen. Dette gjelder spesielt hvis du spiller et sted der du er totalt ukjent. Det er ikke alltid så lett å kjempe mot et brutalt publikum, men det er de definitivt verdt forsøket. Om ikke annet er det en nyttig erfaring du kan ta med deg til framtidige konserter. Trikset er å prøve å snu den negative stemningen til noe positivt i form av energi på scenen. Type: « Nå skal vi vise disse idiotene! » Det kan faktisk funke. Om du ikke vinner så mange nye fans, er det i alle fall en god følelse å vite at du har gjort et knallshow. Det gir verdifull selvtillit å kunne se tilbake på en god opptreden, til tross for et kjipt publikum. Dessuten vil det alltid finnes noen publikummere i salen som synes synd på et band i motgang, og som blir tilsvarende imponerte når de ser at bandet driter i motgangen og gir alt uansett. Unngå for all del å bli bitter. Å slenge drit tilbake til publikum er det dummeste en artist kan gjøre. Det er helt umulig å vinne noe på det.

Å framstå som bitter fordi det er kommet få mennesker på konserten, er også en generaltabbe. Si aldri ting som: «Nå kommer neste sang. Den er ikke spesielt morsom å spille foran 20 stykker ». Det er en fornærmelse mot de 20 som faktisk har brukt penger på å sjekke ut prosjektet ditt. Hvis du opplever hele situasjonen som håpløs, og publikum generelt oppfører seg kjipt, så kutt heller ned settet med en fire, fem låter, og sørg for maksimal energi under de få låtene du faktisk spiller. Skulle publikum oppføre seg direkte brutalt, og du skjønner at det er en reell fare for å få et ølglass i trynet, må du så klart vurdere om det er verdt det. Dette kommer også an på hva slags sjanger du er i. Spiller du i et aggressivt oi-punkband må du gjerne være innstilt på å tåle en del. Spiller du derimot lavmælte viser som omhandler høstfargene på fjellet, og publikum likevel velger å kaste ølglassene sine mot deg med stor iver, bør du kanskje vurdere å gå av scenen. Heldigvis er dette sjeldent et problem.

Her kan du lese den Turné håndboken i sin helhet.