: Hvordan skrive bookingmail

For nye band er spillejobber kanskje det viktigeste for å spre musikken. Flere har likevel vansker med å ta steget fra øvingsrommet til scenen, rett og slett fordi de ikke vet hvordan de skal ta kontakt med arrangører og spillesteder. Denne guiden vil hjelpe deg på vei.

Relaterte artikler

Denne guiden er basert på 10 Tips On Proper Mail Etiquette For Bands fra The Sentric Music Blog, men er tilpasset det norske musikkmiljøet.

Om du fremdeles er usikker på om din bookingmail er god, ta kontakt så hjelper vi deg videre.

Emne-feltet

Dette er viktig! Ikke skriv bare «Hei» eller «Vi ønsker å spille»; da blir mailen borte blant de utallige andre bookingforespørslene. Gjør den enkel å finne tilbake til: «Seven Impale slippturné – noe å putte på Hulen?»

Gjør mailen personlig

Ikke lag en mal som du sender til alle. Du kan gjerne ha store deler av mailen som en klipp-og-lim, men start alltid med noen setninger som ikke har noe med grunnen til at du egentlig skriver mailen. Dersom nettsiden til arrangøren lister navnet til booker, så bruk dette (eks. Hei Henrik,). Om ikke bruker du spillestedet (Kjære Aktive Studenters Forening). Snok rundt på nettet etter informasjon som kan hjelpe deg med denne uformelle teksten. Et eksempel kan være at spillestedet har hatt et vellykket band som har likhet med bandet ditt (Jeg var på The Shining – for en opplevelse! Vi har lenge hatt Shining som vårt forbilde).

Grammatikk

Kjenn din grammatikk. Hold deg unna å skrive i caps-lock og fancy skrifttyper. Husk å skrive navn og spillestedet med stor bokstav.

Om bandet

Dette er den delen som er klipp-og-lim og kan brukes i alle bookingmailene.

Først introduserer du bandet med bandnamn og hva musikk bandet spiller. Videre viser du til eventuelle utgivelser og singler (se vedlegg under)

Etterpå inkluderer du (om du har) noen linjer fra eksterne som setter bandet i et positivt lys:

«XXX fikk publikum i ekstase – maken til liveshow skal du lete lenge etter!»
– BT 24. januar 2014

Et tips er å synliggjøre at du har fans i det aktuelle området. Dette kan du gjøre ved å eksempelvis ved å vise til Facebook. Det er enkelt å se hvor fansene dine befinner seg ved å bruke “innsikt” på Facebook-siden; da kan du se hvor de forskjellige fansene er.

Vedlegg

Dere skal selvsagt inkludere musikken i mailen, men det er ikke lenger vanlig å sende .mp3-filer som vedlegg. Det gjør bare mailen tyngre, og steget fra å lese mailen til å høre musikken mye lengre. Legg ved en SounCloud- eller en Dropbox-link i mailen slik at booker trenger bare å trykke direkte i mailen for å høre musikken. Det er også mulig å gjøre det fancy ved å integrere SoundCloud i mailen (embedding), men mange mail vil ikke støtte denne funksjonen – både på senderens og mottakerens side – så det vil ofte medføre problemer. Hold det i stedet enkelt.

Underoverskrifter

Når mailen din er komplett går du over og ser om du kan putte inn underoverskrifter. Dette gjør mailen lettere å lese. «Nytt album», «Hør oss her» og lignende er gode eksempler.

Signatur

Dette er avslutningen på mailen og skal inneholde all informasjon booker trenger for å komme i kontakt med bandet:

  • Navn på personen som sender mail
  • Bandnavn
  • Mobilnummer
  • E-mailadresse (selv om du sender fra adressen)
  • Hjemmeside eller link til Facebook-side
  • Eventuelle andre nyttige linker (Twitter, SounCloud, Urørt)

Legg ved et bilde av bandet, men bare dersom du har gode, små pressefoto.

Link Facebook, Twitter etc til sidene slik at booker enkelt kan trykke for å komme til siden, men skriv likevel full Facebook-adresse og hva Twitterkontoen heter (@Realones) slik at bookere som ikke bruker rich text (der linker er aktive) kan også få informasjonen.

Følge opp

Det er ikke alltid du vil motta et svar. Bookere får mange forespørsler, og selv om de har lest mailen er det ikke sikkert de svarer før de har bestemt seg om bandet ditt skal spille eller ikke. Ikke bli frustrert. Dersom det er viktig at de får svar slik at datoen er bekreftet / dere kan lete etter nytt spillested, så finn fram mailen igjen og trykk «reply» eller «forward». Send så en vennlig påminnelse på at dere venter svar.
Om dere fortsatt ikke får svar, så ikke fortvil. Bookere blir nedringt av band som vil ha spillejobber. Fokuser heller på neste spillested.

Har du andre tips som kan være nyttige i denne guiden, send oss en mail på brak@brak.no

 

Relaterte artikler