: Hvordan gi ut plate

Brak har samlet en oversikt over hva som trengs til å gi ut musikk. Hvis du skal gi ut musikken på fysisk format er det et par ting en trenger å være obs på, men som bortfaller om det kun er digitalutgivelse. Viktige stikkord er: Gramo, ISRC, NCB, strekkode, mastering, trykking, FONO, distribusjon og støtteordninger.

Relaterte artikler

Utgi på eget selskap

Alle kan gi ut musikk selv, og man trenger ikke å opprette et nytt selskap. En trenger ikke et organisasjonsnummer, man kan fusjonere enten bandets DA/ANS eller bare ha et enkeltpersonforetak for dette, men en del støtteordninger krever også org.nr.

Planlegg utgivelsen godt

Uansett hvordan du skal publisere musikken din er det viktig å ha en god plan. Sett opp en tidsplan på når innspillingen skal skje, når platen skal masteres, når coveret skal være klart og når man tenker å gi ut albumet. Hvis du skal gi ut musikken på fysisk format er det er lurt å ha minst 2 måneder mellom når plata er klar og selve releasedatoen, det er mange forsinkelser som kan oppstå ved opptrykk og levering.

I planen bør man gå litt grundigere inn på hvor man skal spille inn, mikse og mastre, og hvem man skal jobbe med under innspilling, cover design, promotering, trykking, distribusjon m.m. Sett opp avtaler med de enkelte, sånn at jobbene blir gjort og at man ikke ender opp med uenighet i forhold til pris eller tidsbruk. Sett også opp et budsjett på hvordan man skal finansiere dette. Lurt å lage en kalkyle på prosjektet, sånn at man ser hvor mange plater man må selge for at prosjektet skal gå i pluss.

Forslag til prosjektkalkyle kan lastes ned her: CDProsjektkalkyle

Lag en promoplan

Uavhengig av hvilke plattform du skal gi ut musikken på, er det viktig å ha god tid til å promotere at platen skal utgis opp mot release. Et minimum på tre måneder er å anbefale. Det er et paradoks å skulle jobbe beinhardt med å spille inn en plate, for så å ta det for gitt at folk får det med seg når den blir utgitt. Lag en egen promoplan for hvilke anmeldere du vil skal anmelde utgivelsen, hvilke radiokanaler du vil forsøke å nå, og sett denne i sammenheng med releasedato og konsert – og turnèvirksomhet. Hvis du skriver til en musikkjournalist eller et spillested at du gir ut en plate i neste uke og spør om de vil presentere utgivelsen, er sannsynligheten liten for at de har tid til å gjøre noe med det. Lag også en plan for hvordan du vil bruke sosiale media i din promostrategi, om du ikke synes det er kult å «selge» deg selv her, kjenner du kanskje noen som er bedre på dette?

Selv etter at musikken er utgitt er det viktig å promotere utgivelsen. Dette er minst like viktig som å promotere utgivelsen før den kommer ut, det er nå du skal vise frem musikken for publikum, de må fortsatt få vite om musikken. Prøv å få til intervjuer og generell presse, snakk med folk i musikkbransjen som du tror kan hjelpe deg med å nå ut til flere. Om du har et budsjett er det en del promobyrå det går an å hyre inn, disse jobber til daglig med å «selge» inn artister og utgivelser i ulike kanaler, og har et godt nettverk å spille det inn til. Det koster gjerne en del, men det kan skape gode resultater i kraft av synlighet i presse og radiospilling. Samtidig er det ingen garanti for at promo virker, selv om en har meldt i fra om sin tilstedeværelse er det ikke gitt at man får mye omtale og oppmerksomhet. Sjarmen ligger i at det fortsatt kan slå begge veier, plutselig får en uventet mye oppmerksomhet for musikken sin.

Lag et presseskriv og ta pressebilder

Til å kunne presentere seg som artist og utgivelsen du kommer med, må du ha et godt presseskriv. Det bør være utformet på maks en A4 side, fortelle om deg og utgivelsen, om du har noen fine sitater fra journalister bør de komme med, og ikke minst en link til musikken (type promolink fra soundcloud el). I tillegg er det viktig å ha gode pressebilder. Å ta band og artistbilder kan fort bli litt kleint, men det er veldig viktig å ha det tilgjengelig. Kjenner du en som liker å ta bilder og har litt erfaring er det et godt sted å begynne. All informasjon bør samles i en dropbox med god oversikt, da er det enkelt å sende bilder, presseskriv eller linker til musikken når noen spør. Det er også enkelt å oppdatere planen og se utviklingen i hva som skjer underveis. Ikke minst er den tilgjengelig for alle involverte parter.

Gramo og ISRC

Når man gir ut selv eller skal lisensiere bort en plate, husk å ta kontakt Gramo og registrer selskapet der. Hos Gramo får man ISRC koder (International Standard Recording Code) som skal på masteren. Dette er innspillingens identifikasjonsnummer. Gramo betaler ut penger for bruken av innspilt musikk til utøvere og produsenter (utgivere). Er utøver og utgiver samme person, så får den alle Gramo-inntekter. Mer om ISRC.

NCB

  • Nordic Copyright Bureau krever en avgift for alle utgivelser. Gir du ut din egen musikk, er det nå en engangssum på 550,- opp til 5000 kopier. http://www.ncb.dk/index.php
  • Gir man ut noen andres musikk, koster det 9.009% av PPD (Published Price per Dealer) og 7,4% av prisen direkte til kunde.
  • Har du alle rettigheter til musikken selv er du ikke pliktig til å registrere musikken hos NCB eller betale avgift.
  • Du trenger IKKE å betale NCB avgift dersom musikken ikke gis ut fysisk.

Strekkode

GS1 er de eneste som kan utstede strekkoder i Norge, og man oppretter et leverandørnummer hos dem. Har du under 1 mill. kroner i omsetning er det en engangssum på kr. 1.860,- og årlig avgift på kr. 1.140,-. Man bør ha noen utgivelser i året for at det skal være nødvendig å betale det. Hør gjerne med noen som allerede har avtale med dem, og heller kjøp/få/lån strekkode hos dem. Dette er egentlig ikke lov, men det er dyrt med egen avtale med GS1.

Man kan også kjøpe amerikansk strekkode, fra f.eks Indie Artists Alliance hvor det koster $9.50 per kode. I tillegg kan en del digitale distributører kan tilby strekkode for deg.

Mastering

Mastering koster gjerne rundt 5000,-. Dette er siste finjustering på en innspilling før man sender den til trykk. Her settes den endelige rekkefølgen på låtene, ISRC-koder legges på masteren, miksen blir justert og optimalisert og du får det ferdige resultatet. Det er gjerne forskjell på mastering for vinyl og andre typer utgivelser. Lokale studio som gjør mastering er for eksempel Conclave & Earshot Studio, Duper Studio og Nordenstam Mastering. Andre norske studio er til eksempel Strype Audio og Oslo Mastering.

Trykking

Trykking kan enten gjøres via norske selskap som f.eks Dicentia, Tunes Printing eller Polyvox, hvor det gjerne er dyrere men man slipper å tenke på toll og frakt, eller i utlandet hvor det ofte er billigere men man må betale for toll og frakt. Brak har denne avtalen med Dicentia.
Skal man ha internasjonal lansering, så er det enkelte særregler for fysisk salg i enkelte land som man bør sjekke opp i på forhånd. En del land krever at det er plast rundt coveret for å selge i butikk. I Tyskland må alle utgivelser med en video i en eller annen form (f.eks bonus dvd) bli godkjent av sensurmyndighetene der og ha aldersgrense på coveret.

Når du trykker en plate, får du et katalognummer hos den du trykker hos. Dersom du gir ut platen selv, og det er den første utgivelsen, vil katalognummeret være 001. I tillegg vil den inneholde initialer fra navnet på labelet ditt (for eksempel heter labelet ditt «Plate Selskap»), da er den første utgivelsen: «PS 001». Dersom du bytter trykkselskap er det viktig at du har denne oversikten, men den er veldig logisk anlagt altså.

FONO

Medlemskap i FONO kan være lurt. FONO er interesseorganisasjonen for uavhengige plateselskap, og har en årsavgift på rundt 6000,-. De har en del støtteordninger, som støtte til å reise til by:Larm, Midem, SXSW, Spellemannsprisen m.m., samt det har vært enkelte andre støtteordninger. I tillegg har man rettshjelp, standardkontrakter for artist, lisens og publishing og ellers mye hjelp.

Distribusjon

Skal man gi ut noe fysisk, er distribusjon ganske bra å ha. De fleste distribusjonsselskaper tar ikke opp band som kun har en utgivelse, de vil ofte ha katalog. Også viktig å ha en distributør om man skal søke støtte til en innspilling.
I Norge er en fysisk distributør viktigst for å få ting inn hos CDON, Platekompaniet, Playcom og de andre kjedene, men det blir jo mindre og mindre butikker igjen. Flere har også salg til utlandet, så det er verdt å sjekke ut. Skal du gi ut rundt 500 eksemplarer er det klart at det er en jobb å sende platen rundt til alle, dessuten er distribusjonsselskap ofte gode på å «selge» inn plater som kommer. Skal du selge platen rundt om i verden er distribusjon alfa omega.

Norske distributører:
Musikkoperatørene
Playground
Border Music Norway
Diger
Cosmos
DistRobot

Fullpris fra distributør til butikk er ofte ca 110,- kr. Kalles PPD (published price per dealer). En distro tar ofte 20 – 30 % av det som betaling, og så får artist/plateselskap resten selv. Distributør skal sende ut nyhetsbrev til alle butikker, presse m.m. Enkelte distributører gjør også promotering, mens hos andre må artist gjør det selv. Det blir mer og mer vanlig at det koster penger å inngå avtale med distributører nå, og de vil også ha den digitale distribusjonen i det landet de jobber i. Skal man gi ut plata utenfor Norge, er det viktig å ha distribusjon og gode samarbeidspartnere.

Digital distributsjon

Relativt greit for nye artister å komme seg på Wimp og mer via deres DIY satsing. Det går også å gjøre det direkte til Spotify, og det kommer til å bli enklere. Det samme gjelder iTunes.

Det enkleste er likevel å bruke en aggregator, eller digital distributør. I Norge er Phonofile den største og viktigste for hele Skandinavia. De ønsker helst artister med mye på gang, eller selskap med katalog. Nye selskap eller artister som gir ut sin første plate bruker ofte cdbaby.com, Tunecore, Record Union, Zimbalam m.m. Dette gir stort sett litt lavere salgsinntekter, men man får musikken ut på de fleste digitale salgssteder. Det er veldig mange forskjellige aggregatorer der ute, så velg gjerne de som støtter de fleste salgssteder og som ikke krever eksklusivitet.

Ellers er Soundcloud, MusicNodes, Gogoyoko, Facebook, Klicktrack, Last.fm, YouTube, ReverbNation viktige steder å være tilgjengelig. Myspace påstår de er tilbake, men man kan kanskje vente å se hvor relevant de blir.

Støtteordninger

Innspilling:

Markedsføring:

Her finner du en prosjektkalkyle for CD-utgivelse fra dette kurset: CDProsjektkalkyleNY2011.xls

Relaterte artikler