: Direct to Fan strategi

Relaterte artikler

Hva er « Direct To Fan » (D2F) ?

D2F er en forretningsmodell som kan brukes av alle aktører i musikkbransjen: uetablerte band, markedsførere, konsertarrangører, plateselskap, distributører, osv. D2F er en selvstendig kommunikasjons- og salgskanal som forbinder en artist eller et selskap direkte med publikum – uten mellomledd.

Som artist brukes D2F med det langsiktige målet å utvikle en fanbase og å etablere et sterkt forhold til publikumet sitt.

Fordeler ved D2F

Det dukker opp stadig flere artister på markedet. Som ny artist vil du konkurrere med tusenvis av andre band, og  da må du  legge en strategi for å skille deg ut fra de andre. Det er ikke bare snakk om musikk, men om markedsføring og merkevarebygging. Da er D2F relevant. Du kan faktisk bygge en kommunikasjonstrategi på egenhånd uten profesjonell støtte. Alt du trenger å gjøre er ta å sette deg inn i de tjenestene og nettsidene som kan hjelpe deg med å bygge denne strategien. Uansett hvor stort ditt band er, vil du vinne på å lage en strategi  for hvordan du skal kommunisere med publikumet ditt. Uansett hvor mange fans du har. Jo mer du jobber regelmessig for å etablere et forhold til dine fans, jo større blir din målgruppe og dermed blir inntektene dine større. Bruk alle muligheter du har til å få folk å høre på din musikk.

Den største fordelen med D2F er at du har full kontrol over egen markedsføring. En annen verdifull fordel er at du får velge blant flere  forskjellige verktøy for å lage egen D2F strategi.

Selvfølgelig finnes det også noen bakdeler. Hvor effektiv din strategi blir kommer an på hvor erfaren du er i kommunikasjonsfaget. Jobber du jevnt og trutt og bruker de verktøyene som passer prosjektet ditt best, er sjansen for å lykkes betraktelig større. Nøkkelen til en god strategi er å bruke de riktige kanalene.

Hvordan brukes Direct To Fan ?

Først og fremst må du vite hvilket budskap du vil formidle til ditt publikum, hvordan profilen til ditt publikum er.

Hvordan de vanligvis forbruker musikk. Om du er et ungt uetablerte band eller en artist som allerede har en stor fanbase,  bruker du egentlig D2F på den samme måten :

Connecting with Fans (CwF) + Providing a Reason to Buy (RtB) = Business Model.©[1]

Det finnes en rekke verktøy du kan bruke for å implementere denne strategien. Nedover finnes en omfattende liste av nettsider som kan være relevante. Det er viktig å finne de kanaler som passer best til markedsføringen av ditt prosjekt.

Etter at du skal ha funnet hvilke nettsider som passer prosjektet ditt best, og hvordan du kan bruke de, må du tenke på å sette i gang noen konkrete handlinger. Husk å først skape en relasjon med dine fans, og så gi dem en grunn til å kjøpe din musikk eller merch : « Connecting with Fans (CwF) + Providing a Reason to Buy (RtB) »

Konkrete eksempler av D2F

Det er viktig å ha en god tilstedeværelse på nett, men husk å holde jevnlig  kontakt med ditt publikum. Det er en av de viktigste faktorene for å få dem til å kjøpe din musikk eller merch. Bruk nyhetsbrev for å holde kontakt med publikumet ditt.

Med Topspin er det mulig å samle inn e-post adresser fra dine fans. En god eksempel på D2F vil vært å tilby en spesiell belønning til alle som er registrert i din database. De får for eksempel en eksklusiv låt hver måned eller en rabatt til en av deres kommende konserter. Eller så kan du for eksempel gi alle som har kjøpt ditt album på Bandcamp en gratis T-skjorte av bandet. Slik gir du en grunn til dine fans å kjøpe samtidig som du gir dem det « lille ekstra ».

Jo flere e-postadresser du har i databasen din, jo lettere blir det å kommunisere med din fanbase.

Om du ikke har noen fanbase enda, her er en liste som forklarer hvordan du kan egentlig få en:

  • Bli kjent i ditt lokalmiljø. Få folk å høre på din musikk, få dem vite at du eksisterer ved spille konserter, kommunisere på Facebook, Twitter mm. Dette kan ta tid, men det blir ingen noe suksess uten fans. Da kan det være smart å samle e-postadresser, snakke direkte med folk som møter på konsertene dine, hold dem informert om deres prosjekter (konserter, plate, turné).
  • Du må ta deg tid til å tenke på om hvordan du vil og kan vedlikeholde dette forholdet. Det finnes masse verktøy som kan hjelpe deg å gjøre det. Det er din fans som, til syvende og sist, kjøper en konsertbillett eller din plate.
  • Tenk salg. Du må finne ut hvordan du kan få dine fans å kjøpe merchandise, plater, mm.

[1] Mike Masnick, Midem 2009

Her kan du lese mer om flere nettsider som er skikkelige gode å bruke med tanke på bygging av egen D2F strategi.

Bandcamp er en sosial nettjeneste for musikk hvor hvem som helst kan registrere seg, laste opp egenproduserte lydfiler og selge de.

Når det kommer til salg, er Bandcamp uten tvil den beste nettsiden å bruke for selge egen musikk. Ifølge en artikel av Forbes publisert i mars 2015 har Bandcamp, siden 2008, distribuert mer enn 100 millioner dollars til artister. Poenget er at fans kjøper album direkte fra artister, dette er D2F og bidrar til å skape et spesielt forhold mellom deg som artist og publikumet ditt.

Bandcamp – https://bandcamp.com/

Patreon er laget for at innholdskapere kan ha mulighet for å jevnlig få inn penger til arbeidet de gjør. Du setter selv en sum på hvor mye du vil bidra med hver måned, eller som en engangsum i støtte. Patreon kan sammelignes med sider som Kickstarter eller Indiegogo. Men hvor disse fokuserer mer på å finansiere et prosjekt eller et fysisk produkt, er Patreon utviklet som et kontinuerlig pågående verktøy for de som allerede skaper innhold.

Patreon – https ://www.patreon.com/

Topspin er en markedsføring plattform for artister som vil promotere egen musikk eller eget prosjekt. Med Topspin kan du utvikle din fanbase, selge merchandise, kommunisere med fans…

http://www.topspinmedia.com

Reverbnation er en plattform som hjelper artister å promotere egne prosjekter (maler for Press Kit, nettsider). Samtidig er Reverbnation en selgskanal og setter seg i forbindelse mellom artister og festivaler, plateselskap  og alle andre musikkaktører. Reverbnation har også en stor database av konsertsteder rundt i verden. Abonnementspriser går fra gratis til 20 dollar i måneden.

https://www.reverbnation.com

  •    Nyttige verktøy til Direct To Fan

Bandcamp – https://bandcamp.com/

Patreon – https://www.patreon.com/

Topspin – http://topspinmedia.com

Nimbit – http ://www.nimbit.com

CdBaby – cdbaby.com

Reverb Nation –https ://www.reverbnation.com/

Bandzoogle – https ://bandzoogle.com

Artist Growth – https ://artistgrowth.com

Songkick – http ://www.songkick.com/

Sunshinehq – http://www.sunshinehq.com

Musicglue – http://www.musicglue.com

Crowdsurge – http ://www.crowdsurge.com

Pledge music – http ://www.pledgemusic.com

Shopify – https://www.shopify.com

 

Artikler om D2F

  •       ”The future of D2F”

http://www.hypebot.com/hypebot/2013/05/the-future-of-direct-to-fan-marketing.html

  •    Mike Masnick på Midem « The Trent Reznor (Nine Inch Nails) case study »

http://blog.midem.com

  •    Pixies and the Topspin platform

https://vimeo.com/70350236

  •    Bandcamp og D2F

https://pando.com/2015/03/09/in-a-huge-win-for-direct-to-fan-platforms-bandcamp-has-paid-out-100-million-to-artists/

Relaterte artikler