Brak Fagdag

Lørdag 27. april arrangerer vi Brak Fagdag i Bergen for første gang. Vel møtt til en dag med kurs, presentasjoner, panelsamtaler og bransjetorg for alle aktører i musikkbransjen!

PROGRAM

Alle
11.00 Registrering
11.30 Velkommen
14.00-15.00 – Bransjetorg
17.00 Panelsamtale: Internasjonalisering med Kathrine Synnes Finnskog (Music Norway), Mikal Telle (Made Management), Axel Vindenes (Kakkmaddafakka) og Thea Hjelmeland (artist). Moderator: Ivar Peersen (Enslaved).

Artister
12.00 Wimp og usignerte band – Kjartan Slette (WIMP)
13.00 Tono og Gramo – Morten Møller (Gramo), Willy Martinsen og Jan Espen Storo (TONO)
14.00 Lunsjpause m/bransjetorg
15.00 Braks DIY-skole: Vær din egen manager – Ivar Vogt (Real Ones)
16.00 Braks DIY-skole: Gi ut plate – Panelsamtale med Ruben Nesse (Brilliance), Simon Füllermann (Indie Recordings) og Trond Tornes (phonofile). Moderator: Ivar Vogt (Real Ones)

Arrangører (i samarbeid med Norsk Rockforbund)
12.00 Booking og identitet – Einar Idsøe Eidsvåg (Oslo World Music Festival, BLÅ)
13.00 Sponsorarbeid – Gunder Gundersen og Christoffer Rød (Slottsfjellfestivalen)
14.00 Lunsjpause m/bransjetorg
15.00 Markedsføring – Roskildefestivalens markedsstrategi i praksis – HC Smed (Roskilde)
16.00 Søkemotoroptimalisering og sosiale medier for arrangører – Espen Grimmert (iProspect)

Kurs for Artister

WIMP – for usignerte band
Kan Wimp bli en viktig plattform for undergrunnen i norsk musikkliv og bidra til gjennombrudd for nye norske artister? Musikksjef i Wimp Kjartan Slette forteller om deres nye satsning på usignerte band, hvordan Wimp-redaksjonen jobber og gir tips til band som vil bli lagt merke til i digitale strømmetjenester i dag.

TONO og Gramo
Hvorfor og hvordan registrere låtene dine hos TONO og Gramo? Hva gjør de for deg og hvordan tjener du penger på musikken din? Til å gi en kort gjennomgang av hvordan du melder deg inn og hvorfor du bør gjøre det kommer Morten Møller som har ansvar for Repertoar/ISRC i Gramo, Willy Martinsen som er kommunikasjonssjef i TONO og medlemssjef i TONO Jan Espen Storo.

TONO er organisasjonen som verner om rettighetene til låtskriver og tekstforfatter, mens Gramo er musikernes, artistenes og plateselskapenes vederlagsbyrå – så nesten uansett hvordan du er involvert i å skape, framføre eller gi ut musikk vil dette være relevant for deg. Morten, Willy og Jan Espen vil også være tilgjengelige for å svare på spørsmål under bransjetorg.

Braks DIY-skole: Vær din egen manager
Hva gjør en manager og hvordan planlegge artistkarrieren uten en manager? Ivar Vogt deler sine erfaringer fra bandet Real Ones og forteller om de ulike faser de har vært gjennom de siste 15 årene. Real Ones har knyttet seg til forskjellig kompetanse gjennom karrieren og samarbeider i dag med både bookingagent og promoselskap, men har Ivar som en manager innad i bandet. Kurset vil også komme inn på organisering av bandøkonomi og litt om dagens realiteter og hvordan mekanismene i bransjen fungerer.

Braks DIY-skole: Gi ut plate
Hva må man tenke på når man skal gi ut plater i dag? Vi har samlet et panel som vil dele av sine erfaringer og gi sine tips til usignerte artister som vil nå ut med sin musikk. Panelet vil ta for seg det praktiske rundt det å gi ut plater på egenhånd og hvordan digital og fysisk distribusjon fungerer. Hva er fordelen med å gi ut på et plateselskap og hva kan man forvente av eventuelle forskudd og markedsføringsbudsjett fra et plateselskap i 2013? I panelet: Ruben Nesse (Brilliance), Simon Füllermann (Indie Recordings) og Trond Tornes (phonofile). Moderator: Ivar Vogt (Real Ones)

Arrangører (i samarbeid med Norsk Rockforbund)

Booking og identitet
Hvordan booke og markedsføre konserter? Einar Idsøe Eidsvåg (fra Oslo World Music Festival og tidligere booking- og markedsføringsansvarlig på BLÅ) forteller om hvordan man tenker helhetlig profil og gir konsertarrangører tips til hvordan skille seg ut i mengden og bygge opp et tillitsforhold til publikum. Går det an å tenke konserter på en ny måte og kan konsepter være en god idé?

Markedsføring – Roskildefestivalens markedsstrategi i praksis
Hvordan tenker Roskilde Festival når det kommer til marketing? Fra Danmark kommer sales & marketing director H.C. Smed som forteller om festivalens langsiktige planer og hva mindre arrangører uten disse budsjettene kan lære av en så stor festival. Han vil også komme inn på strategien bak Roskilde Roadtrip som i april for første gang arrangeres i Bergen – i tillegg til Hamburg, Malmø, Gøteborg og Oslo.

Sponsorarbeid
Hvordan få sponsorer til å se verdien av å samarbeide med konsertarrangører? Sponsorsjef for Slottsfjellfestivalen Gunder Gundersen og festivalsjef Christoffer Rød deler av sine erfaringer og forteller om hvordan de bygger relasjoner til sine sponsorer og hva sponsorene får tilbake. De vil fokusere på viktigheten av å bygge opp en merkevare som næringslivet ønsker å samarbeide med og knytte navnet sitt til og også hva mindre festivaler, klubbarrangører og spillesteder kan lære av en festival som Slottsfjell.

Søkemotoroptimalisering og sosiale medier for arrangører
Hvordan bli mest mulig synlig på internett og generere trafikk til ditt nettsted? Kursholder Espen Grimmert vil på en liten time fortelle om viktigheten av søkemotoroptimalisering og hvordan man kan få mer trafikk gratis. Her får du konkrete tips til hvordan havne høyt i Google-søk og hvordan sørge for at budskap på Facebook blir lagt merke til.

Espen Grimmert har 18 års erfaring med søk og internett og avdelingsleder for iProspects kontor i Bergen. iProspect er Norge og verdens største byrå innen søkemotormarkedsføring og Performance marketing. Espen er tidligere sjef for søketjenesten Kvasir og markedsdirektør i Aftenposten.

Alle

Panelsamtale: Internasjonalisering
Hva skal til for å få eksportsuksesser i dag? Hva ønsker bransjen? I panelet sitter Kathrine Synnes Finnskog (Music Norway), Mikal Telle (Made Management), Axel Vindenes (Kakkmaddafakka) og Thea Hjelmeland (artist). Moderator er Ivar Peersen (Enslaved).

Bransjetorg

På bransjetorg møter du bedrifter og organisasjoner som Norsk Rockforbund, TONO, Gramo, Wimp, Phonofile, Music Norway, MusicDNA, Musikkutstyrsordningen, AKKS, Brak mm.

Brak Fagdag
Lørdag 27. april 11.00 – 18.00
Kurs: Litteraturhuset i Bergen (Østre Skostredet 5-7)
Registrering og lunsj: Østre (Østre Skostredet 3)
Påmelding er gratis: http://bit.ly/brakfagdag

Kveldsaktiviteter
20.00 Mingling i Logen bar
23.00 Konsert med Thea Hjelmeland og Miss Tati på Landmark i regi av FIN. Deltakere på fagdagen får 25 kr rabatt før klokka 11. https://www.facebook.com/events/195555307258959/

Siste nytt