Filtrer på tags

Braksnakk #15 Viasuas

Braksnakk #15 Viasuas

I Braksnakk #15 har vi tatt en prat med duoen bak kleskonseptet Viasuas. Vi snakket med dem om hvordan konseptet startet, hva Viasuas egentlig står for, og om Viasuas vol. 2 som finner sted på Østre på fredag. Kompisene har registrert selskap, og drømmen er å starte et kreativt kollektiv med flere venner.

Hei! Hvordan har dere det i dag?

– Formen er bra, det er en relativt chill dag. – Er akkurat ferdig med eksamen, så nå skal vi begynne å jobbe litt med mer det kommende arrangementet, sier Erik.

Kan dere fortelle litt om hva Viasuas er?

– Det er hovedsakelig et kleskonsept. Vi har enda mye på gang rundt konseptet som enda ikke er ferdig, blant annet en nettside som vi har tenkt ut, forteller Mouhcine. – Det startet hovedsakelig med at vi egentlig skulle selge mye brukte klær på Tise, men så tenkte vi hvorfor ikke bare lage et pop up konsept der vi selger ulikt merch og hoster det et par ganger i året. Så det er egentlig det vi driver med, samler venner og lager forskjellige ting, forklarer Erik.

Hva står Viasuas for? 

– Det begynte med at vi tenkte at navnet måtte ha en betydning, så vi søkte opp gateplagg på latinsk som er Via sua, så da tenkte vi at vi kunne hete Viasuas i den betydning at vi selger mye gateplagg hehe, forteller Erik.

Hvem er med i Viasuas, er det kun dere to eller er dere flere? 

– Det er hovedsakelig vi to, men vi har flere venner som hjelper oss og som står for litt forskjellige ting, noen jobber for eksempel med ulikt merch slik at det blir en helhet. Vi har registrert selskap til oss to, men vi vil jo også at vi til slutt skal bli et slags kollektiv med mange venner. Vi kaller oss også Viasuas by V, og V står for Vuld89/89club. Vuld89 er et kollektiv som driver med mye kreativt og Viasuas er på en måte en del av det. Det vi driver med er et prosjekt videre fra Vuld89, forteller Erik.

Hvordan startet prosjektet og hvem henter dere inspirasjon fra? 

–  Hvordan det hele startet er faktisk en ganske gøy historie, vi møttes faktisk på byen. Det var helt tilfeldig, vi var med to kompiser og bestemte oss for å dra på et nach. Det var veldig sent så vi vurderte å droppe det, men det ble jo en ting ut av det til slutt! På bussturen til nachet snakket vi om at det hadde vært kult å bruke en del penger på å kjøpe inn klær for å selge på Tise, typ 8000 kroner hver. Begge var jo interessert i vintage og klær fra før av så begge var veldig engasjert. Etter det begynte vi å ta en del bilder og har egentlig bare jobbet på. Vi har holdt på i litt over et år nå, forklarer Mouhcine.

Kan dere fortelle litt om tanken bak konseptet? 

– Vi står for å kunne bruke brukte klær, at folk skal kunne bruke lite penger på plagg som er brukt/vintage men som fortsatt er i god stand. Av den grunn tenker jo vi også på miljøet og bruk- og kast- samfunnet. Vi har også en del merch, blant annet solbriller, så det blir mye av det, forteller Mouhcine.

Hvordan velger dere artistene og konsertene som skal spille på arrangementene?

–  Vi velger artister som gjerne er up and coming og som vi syntes vi bør vise fram på en konsertscene, forteller Erik. – I Bergen er det så sinnsykt mange som driver med musikk, og vi vil vise up and coming artister til et publikum, skyter Mouhcine inn. – Det er også så mange artister som ikke blir hørt nok på, og da er det kult at vi kan vise de frem slik at folk kan bli fan, sier Erik.

Det står på eventet på fredag at det skiller seg litt fra det første arrangementet dere hadde på Østre i april, hvordan da tenker dere?

– På det første arrangementet hadde vi mye fokus på å ha en del kunstmalerier, blant annet en veldig flink venninne fra Sandviken som driver med det. Nå har vi et litt annet konsept, nå er det litt mindre kunst og heller fokusere mer på merch og solbriller som vi designer selv. Trykket som er på klærne blant annet har vi designet selv, forteller Erik. – Jeg skal også ta med noen malerier som jeg har malt selv, skyter Mouhcine inn.

Hva er planene fremover, har dere et mål? 

– Drømmen er jo å få en eller annen form for inntekt for det vi gjør selvfølgelig, så vi kan leve av det. Neste år tenker vi derimot å gjøre noe stort, og det er under arbeid. Vi vil også prøve å sette mer fokus på promo i sosiale medier og diverse kampanjer, forteller Erik. – Vi vil fokusere en del på grafisk design og ting kommer til å skje fremover, så dere må sjekke ut Viasuas på Instagram. Erik har lagt i mye arbeid for at det skal se bra ut, avslutter Mouhcine.

Tekst og foto: Maria Simonsen 

 

 

Siste nytt